Cum poate dezordinea să-ți afecteze buna dispoziție

 

Imaginea mormanului de vase ce s-au strâns în chiuvetă sau în mașina de spălat, a dressingului ticsit cu atât de multe haine, încât pe unele e imposibil să le mai vezi sau a teancului, ce stă să cadă, de cărți și reviste cumpărate de-a lungul anilor poate deveni, la un moment dat, foarte obositoare. Lucrurile se complică și mai mult când ai nevoie de un anumit obiect, pe care ajungi să-l cauți peste tot minute sau chiar ore-n șir. În cele din urmă, fie îl găsești, dar constați că ai investit o mulțime de timp în această sarcină, fie tot nu dai de el, ceea ce poate genera frustrare, mai ales dacă este vorba despre unul foarte important pentru tine.

Dezordinea generală poate, așadar, să aibă un impact negativ asupra stării de spirit și să interfereze cu diferite părți importante ale vieții tale de zi cu zi, după cum îți vom explica într-unul dintre capitolele următoare.

Înainte de a vorbi despre cum poate dezordinea să-ți afecteze buna dispoziție și chiar calitatea vieții, este esențial să clarificăm un lucru de la bun început, astfel încât să nu parcurgi acest articol cu o idee greșită.

Este în regulă să nu poți menține spațiul întotdeauna perfect ordonat

E nerealist să te aștepți ca locuința ta sau spațiul de lucru să arate tot timpul ca în fotografiile ce-ți atrag atenția pe rețelele de socializare sau ca în fotografiile de prezentare din cataloagele sau de pe site-urile unor magazine cu mobilă, de exemplu.

Sigur, poate că și locuința ta va fi, în unele momente, în perfectă ordine, însă, pentru a menține pe termen lung această stare, e necesar să investești destul de mult timp în fiecare zi, ceea ce înseamnă că s-ar putea să nu-ți mai rămână suficient pentru activitățile care-ți aduc bucurie, așa cum sunt cele desfășurate alături de familie și prieteni sau cele pe care ți le dedici doar ție.

Ordinea „excesivă”, dac-o putem numi așa, poate ajunge, astfel, să limiteze timpul pentru tine, ceea ce, după cum am explicat în articolul Cum îți faci timp pentru tine: 7 sfaturi practice, e în defavoarea sănătății tale emoționale și chiar fizice.

E în regulă să nu poți menține spațiul întotdeauna perfect ordonat

Prin urmare, e perfect în regulă ca locuința ta sau spațiul de lucru să nu fie mereu perfect ordonat. Da, se poate întâmpla ca vasele să rămână în chiuvetă până la finalul zilei, se poate întâmpla să te grăbești în unele dimineți și să nu apuci să ordonezi lucrurile în dressing, se poate întâmpla să cumperi cărți, să le citești și să le lași un timp pe noptieră, până ce le găsești un loc în bibliotecă sau în altă parte. Se poate întâmpla, în cazul familiilor cu copii, ca unele încăperi să fie pline de jucării și, cum altele sunt prioritățile în anumite momente sau zile, să nu fie strânse după absolut fiecare „sesiune de joacă”.

Astfel de scenarii nu sunt nicidecum un capăt de lume. Când ești obosit(ă), de pildă, e normal să nu ai starea necesară pentru a spăla vasele adunate în ziua respectivă sau să ordonezi hainele pe care le-ai probat cu o zi în urmă. Gândește-te că, pentru a putea face ordine, e esențial să ai grijă, în primul rând, de sănătatea ta emoțională și fizică.

Recomandarea noastră este să nu pui presiune pe tine și, în schimb, să-ți setezi niște obiective realiste, adică, printre altele, adaptate perioadei prin care treci. Dacă urmează să prezinți niște proiecte foarte importante în săptămâna următoare, probabil vei investi o bună parte din timpul și energia ta în pregătirea acestora, iar menținerea locuinței în „perfectă ordine” nu va fi pe lista priorităților. Și e în regulă.

Așadar, acum că am lămurit că ordonarea și menținerea ordinii într-un anumit spațiu trebuie să țină cont, până la urmă, de echilibru, îți prezentăm 4 motive pentru care dezordinea îți poate afecta buna dispoziție.

4 motive pentru care dezordinea îți poate afecta buna dispoziție

Pierzi timp și energie când cauți lucrurile de care ai nevoie

Hai să-ncercăm un exercițiu rapid de imaginație: e dimineață, trebuie să te pregătești pentru birou, așa că ajungi în fața dressingului ticsit de haine – care nu sunt nici grupate pe categorii și nici toate la vedere -, alegi una-două piese vestimentare care îți plac, dar nu știi cu ce să le asortezi. Îți amintești de o haină pe care n-ai mai purtat-o de ceva vreme și care s-ar potrivi de minune cu ce ai ales până acum, dar habar n-ai pe unde e.

Începi s-o cauți… Și-o tot cauți. Sigur, se poate s-o găsești după câteva minute bune: era undeva în spate, ceea ce-nseamnă că ai împrăștiat prin cameră toate celelalte haine. Sau se poate să n-o găsești, fiindcă nu era în dressing.

Scenariul e similar când vine vorba despre căutarea unui act sau facturi, a unei bijuterii sau a oricărui alt obiect de care ai nevoie într-un anumit punct al vieții tale. Cu cât astfel de scenarii se repetă mai des, cu atât timpul și „rezervorul tău de energie” au mai mult de suferit. Astfel de căutări sunt obositoare și frustrante, mai ales când, chiar dacă ai stat ore-n șir să cauți „acel ceva”, nu l-ai găsit.

 

Astfel, dincolo de timpul pe care îl necesită căutarea unui anumit obiect, investești și energie. Uneori, chiar foarte multă. Prin urmare, există riscul să-ți începi ziua gata obosit(ă) sau să nu mai ai același entuziasm sau chef pentru activitățile pentru care, în mod normal, ai fi avut.

Dezordinea face ca spațiul să fie mult mai limitat

Până și cea mai încăpătoare locuință poate ajunge să ți se pară mică, când obiectele sunt frecvent împrăștiate peste tot. Un dressing uriaș poate fi neîncăpător, dacă este ticsit cu haine pe care n-ajungi să le porți, dar pe care le-ai cumpărat sub impulsul de moment. Până și cel mai bine compartimentat birou ajunge să fie neprimitor pentru sesiunile de lucru, dacă pe el stau împrăștiate foi, agende, cărți, pixuri. Lucrurile pot fi și mai complicate în cazul locuințelor de mici dimensiuni, aglomerate cu tot felul de obiecte.

Prin urmare, nu contează atât de mult câți metri pătrați are locuința sau biroul tău, ci cât de bine organizezi spațiul și menții ordinea. Atenție: vorbim despre ordinea firească, echilibrată, și nicidecum despre aceea nerealistă, pe care am amintit-o încă de la începutul articolului.

Nu te (mai) poți bucura de activități care te ajută să te simți bine

Aici sunt două explicații pe care merită să le iei în considerare: un spațiu dezordonat și dezorganizat devine limitat, după cum ai văzut deja. Asta înseamnă că nu mai ai suficient loc pentru, să zicem, amenajarea unui colț de citit, dacă lectura e hobby-ul tău favorit, sau pentru amenajarea unui mic colț pentru sesiunile de mișcare de dimineață. Prin urmare, dezordinea generală te poate împiedica să-ți oferi bucuria unor activități care te-ar fi reîncărcat și din punct de vedere fizic, și din punct de vedere sufletesc.

Iată și cea de-a doua explicație, legată de primul motiv prezentat: dezordinea duce la căutări istovitoare și consumatoare de timp. Practic, ajungi să dedici o grămadă de timp unor activități – căutarea unei bluze, a unei facturi sau a unui vas pentru tortul pe care vrei să-l pregătești în weekend – care nu erau în plan, astfel că există posibilitatea să nu-ți mai rămână suficient pentru ce aveai, inițial, în plan: poate să te uiți la emisiunea preferată (pe care o ratezi), poate să ieși la alergat (pentru că, între timp, a început să plouă), poate să citești (doar că, între timp, din cauza căutării îndelungate, ți-a pierit cheful).

Curățenia se transformă într-o sarcină istovitoare

Unul dintre secretele unei sesiuni de curățenie eficiente constă în menținerea, în prealabil, a ordinii. Iată de ce: e mult mai ușor să faci curățenie într-o bucătărie unde fiecare vas e la locul lui, unde blatul de lucru e liber, la fel cum e mai ușor să ștergi praful pe un birou pe care nu stau teancuri de cărți, agende, caiete sau o mulțime de pixuri, agrafe, hârtii, facturi.

La celălalt pol, o sesiune de curățenie într-un spațiu dezordonat poate deveni istovitoare pur și simplu. Gândește-te că, pentru a face curățenie bine, trebuie să așezi întâi fiecare obiect la locul lui – ceea ce, sigur, se poate întâmpla din când în când, mai ales în perioadele aglomerate, și e în regulă.

Ce se întâmplă, însă, când într-o încăpere sunt mai mereu mormane de lucruri împrăștiate peste tot? Fiecare sesiune de curățenie e anevoioasă și obositoare. În loc să stai doar câteva minute sau o oră, poți ajunge să petreci ore bune doar ca să faci ordine, iar când ajungi la etapa propriu-zisă a curățeniei, nu mai ai suficientă energie.

Acestea fiind scrise, dezordinea generală îți poate afecta calitatea vieții. Tocmai de aceea, merită să faci o ordine și organizare generale ale locuinței și, mai apoi, să încerci, pe cât posibil, să le și menții. Nu uita de cuvântul-cheie: echilibru. Ideea e ca ordinea să îți simplifice viața, și nu să se transforme într-o sarcină consumatoare de timp și energie.

Iată, deci, cum ai putea să faci ordine mai ușor și mai repede:

 

Cum să transformi dezordinea în ordine mai ușor și mai repede – tips & tricks

Întâi și întâi, fă o sesiune de ordine generală

Acest lucru presupune o analizare mai amplă a lucrurilor pe care le ai deja și o triere serioasă a acestora: alegi ce păstrezi, ce donezi, ce dăruiești, ce arunci. Etapa ulterioară constă în gruparea obiectelor pe categorii, ceea ce te ajută să găsești rapid și fără efort lucrurile de care ai nevoie. Altfel spus, spui adio dimineților în care petreceai minute-n șir în căutarea anumitor piese vestimentare!

Pentru un plus de inspirație, urmărește seria Tidying Up with Marie Kondo sau caută resurse referitoare la sfaturile și trucurile propuse de experta Marie Kondo. Sigur, nu e musai să le urmezi întocmai, ci să le adaptezi la nevoile tale.

Cum să transformi dezordinea în ordine mai ușor și mai repede – tips & tricks

Ce contează, până la urmă, e să înveți să simplifici. Gândește-te că e posibil să nu ai nevoie și, de fapt, nici să nu porți absolut toate lucrurile din dressing. De multe ori, o garderobă care te reprezintă cu adevărat conține un anumit număr de piese vestimentare, perechi de încălțăminte și accesorii pe care le porți frecvent și cu drag. Uite, în acest sens îți prinde bine articolul Cum îți construiești o garderobă care să te reprezinte. Totodată, poți arunca o privire și pe Garderoba capsulă: ce este, ce beneficii are și cum poți să-ți construiești una, căci e foarte posibil să găsești aici informații și trucuri care să te inspire.  

Principiul se aplică și-n cazul altor categorii de obiecte, și nu doar în privința celor vestimentare: veselă, electronice și electrocasnice, așternuturi de pat, prosoape etc.

Pentru că procesul e amplu – e, până la urmă, general 🙂 – e foarte probabil să ai nevoie de mai mult timp pentru a te ocupa de el pe îndelete. Ia-ți, de pildă, câteva zile sau săptămâni – o durată cu care să te simți confortabil. Iar dacă nu știi efectiv de unde să începi, poți să apelezi la serviciile unui specialist în organizare – da, și pe piața din România există profesioniști în acest domeniu.

Stai un pic pe gânduri înainte de a cumpăra ceva nou

Poți să faci o triere serioasă și utilă a obiectelor actuale, însă e posibil ca numărul lor să tot crească, din nou, la scurt timp, dacă obișnuiești să cumperi lucruri sub impulsul de moment. Uite, poate te ajută să înțelegi cum funcționează shoppingul compulsiv: Shoppingul compulsiv – ce este, cum se manifestă și cum poate fi gestionat.

Sigur, asta nu înseamnă să nu mai cumperi nimic – ar fi nerealist să-ți setezi un astfel de obiectiv. Înseamnă, însă, să te gândești dacă ai cu adevărat nevoie de un anumit lucru, fie el obiect vestimentar, un nou aparat electrocasnic sau altceva, dacă nu cumva ai unul identic sau foarte asemănător, dacă îl vei folosi pe termen lung sau dacă, mai degrabă, vei fi entuziasmat(ă) doar primele 2-3 dăți, după care îl vei abandona cine știe pe unde.

Dincolo de faptul că aceste întrebări îți oferă mai multă claritate asupra nevoilor tale reale și te ajută să menții spațiul ordonat și organizat, ele te pot ajuta și să ai (mai multă) grijă de bugetul tău.

Pe cât posibil, menține ordinea zi de zi

Evident, fără s-o transformi într-o activitate extenuantă sau compulsivă. Nu întotdeauna va fi prioritară nu și întotdeauna vei avea timp să pui fiecare obiect la locul lui. Cu toate astea, în urma unei sesiuni generale, în care ai triat obiectele și le-ai grupat pe cele rămase pe categorii, precum și în urma procesului de simplificare, îți va fi mult mai ușor să menții ordinea lor firească.

Gând de final: dezordinea îți afectează buna dispoziție

Dacă în urma acestui articol ai decis că e momentul să faci ordine generală, însă sarcina pare copleșitoare, sugestia noastră e să iei totul cu pași mărunți. Dă-ți câteva zile sau săptămâni pentru tot acest proces și nu ezita, dacă simți nevoia, să apelezi la serviciile unui profesionist în organizare. O astfel de investiție nu e doar în ordonarea obiectelor, ci și în ordonarea gândurilor și în simplificarea vieții. În plus, un profesionist îți poate da sfaturi personalizate pentru a evita dezordinea, fără efort, pe termen lung.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *