Calitățile unui lider de succes. Ce valori trebuie să ai pentru a fi un bun conducător de echipă?

 

Să fii un lider de succes implică multă responsabilitate, mai ales că fiecare decizie pe care o iei sau fiecare schimbare pe care te gândești s-o faci poate influența semnificativ dinamica întregii echipe, fie că este vorba despre una numeroasă sau despre una mai degrabă restrânsă.

Așadar, dacă urmează să ocupi o poziție-cheie într-o organizație sau dacă vrei să-ți deschizi propria afacere, este esențial să pornești la drum cu această idee: leadershipul îți poate aduce satisfacție pe plan profesional și personal, însă toată această satisfacție presupune responsabilitate, organizare, autodisciplină și învățare permanentă.

Căci, pentru a fi un bun lider, care îi inspiră pe alții și care reușește să schimbe lucrurile în (mai) bine, te poți forma. Sigur, e important să ai un sistem de valori, să te raportezi într-un mod realist și și la posibilele eșecuri, despre care îți vom vorbi cât de curând. La fel de important este să-ți șlefuiești calitățile și să vrei să te dezvolți pe plan profesional și personal deopotrivă.

Noi îți prezentăm calitățile unui lider de succes, îți explicăm de ce contează acestea atât de mult pentru atingerea obiectivelor și, pe parcursul articolului, îți oferim și câteva tips & tricks legate de cum ți le-ai putea dezvolta.

Calitățile unui lider de succes

Autenticitate

Deși s-ar putea să te surprindă să citești despre o calitate mai degrabă legată de sfera personală decât de cea profesională, adevărul este că autenticitatea este atât o calitate, cât și o valoare din ce în ce mai apreciată și importantă în rândul liderilor.

Pentru ca oamenii pe care-i coordonezi să aibă încredere în tine, să se simtă inspirați de tine și de ideile tale și să te privească dincolo de poziția ierarhică superioară pe care o ocupi, este esențial să fii o persoană autentică: o persoană conștientă de propriile atuuri, dar și de propriile limitări și emoții care produc disconfort.

Să recunoști că și tu, ca lider, treci prin momente dificile, că îți este greu uneori să iei decizii care nu te vizează doar pe tine, ci și pe ceilalți nu este nicidecum un act de slăbiciune, ci un act de curaj și asumare. P

Persoanele coordonate de un lider care își asumă faptul că și el se confruntă, câteodată, cu frici, pe care le gestionează însă în moduri sănătoase, cu probleme ce par, inițial, imposibil de rezolvat, că și el poate greși au o încredere mult mai mare în cel care îi inspiră astfel prin felul său de a fi și de a face lucrurile.

Pasiune

Indiferent de domeniul în care activezi, de mărimea echipei pe care o coordonezi, este esențial să te pasioneze și intereseze ceea ce faci. Dincolo de faptul că pasiunea ta pentru o anumită ramură de activitate și dorința de a evolua în domeniul respectiv se transformă în principala ta motivație interioară, acestea devin și importante surse de inspirație pentru ceilalți. 

Practic, pasiunea te va mobiliza atât pe tine, cât și pe ceilalți. Cu alte cuvinte, vei reuși astfel să-ți formezi și consolidezi o echipă de oameni care cred în aceleași obiective și care lucrează împreună pentru a le atinge.

Inteligență emoțională dezvoltată

Cunoștințele, aptitudinile, competențele într-un anumit domeniu sunt, într-adevăr, importante, însă, în lipsa unui nivel înalt de inteligență emoțională, acestea nu sunt suficiente.

Liderii de succes, liderii care inspiră, indiferent de domeniul în care activează, sunt oameni care investesc în dezvoltarea inteligenței lor emoționale. Și nu, nu ne referim strict la investițiile financiare, cu toate că și cursurile de dezvoltare personală, workshopurile, trainingurile din această sferă pot conta. Cea mai importantă investiție în acest sens, însă, este investiția timpului.

Să-ți îmbunătățești nivelul de inteligență emoțională este o călătorie de durată, o călătorie ce implică exercițiu constant și, mai ales, conștient. Dar ce presupune, de fapt, inteligența emoțională? Ce calități are un lider inteligent din punct de vedere emoțional?

Buna autocunoaștere

Un lider de succes este conștient de propriile calități, atuuri, dar la fel de bine este conștient și de propriile limitări, slăbiciuni, tipare de gândire nesănătoase, cu care încearcă să lucreze, în așa fel încât să fie mai aproape de atingerea echilibrului personal.

Gestionarea sănătoasă a emoțiilor

După cum am spus, și liderii de succes se confruntă cu emoții mai puțin confortabile, precum teama, neputința, furia, rușinea. Liderii inteligenți din punct de vedere emoțional sunt conștienți, însă, că astfel de emoții sunt firești, și nicidecum indezirabile sau greșite, și că important este să le gestioneze în moduri sănătoase – fie că este vorba despre scrisul în jurnal, practicarea sportului, meditație, discuțiile sincere și deschise cu ceilalți, ședințele de psihoterapie sau o altă metodă care funcționează pentru fiecare dintre ei.

Cu alte cuvinte, în loc să-și reprime așa-numitele „emoții negative”, lucru care, în timp, le poate afecta serios sănătatea, le acceptă, le oferă spațiul necesar de manifestare, caută să afle ce vor acestea să le transmită despre ei înșiși și despre nevoile lor.

Empatie

Un lider inteligent din punct de vedere emoțional înțelege nevoile celor cu care relaționează.

De fapt, empatia poate sta la baza unor relații profesionale armonioase: când conștientizezi și înțelegi emoțiile, nevoile, perspectivele celorlalți, îți construiești mesajul ținând cont de acestea și, implicit, le transmiți oamenilor faptul că sunt înțeleși, deci că ești acolo cu ei. 

Am explicat în acest articol ce este empatia și am prezentat câteva metode de „antrenare” a empatiei, care pot funcționa inclusiv în diferite contexte profesionale.

Pentru a aprofunda subiectul inteligenței emoționale, îți recomandăm să parcurgi cu atenție articolul Ce este inteligența emoțională și cum putem s-o dezvoltămGăsești în acest text 4 metode prin care și tu îți poți dezvolta inteligența emoțională.

Abilități dezvoltate de comunicare

Comunicarea eficientă este, la rândul său, o calitate esențială a oricărui lider de succes. Formularea clară și concisă a unui mesaj, respectul arătat interlocutorului, atenția la feedback pe tot parcursul discuției și adaptarea mesajului ținând cont și de acest feedback sunt principalele atribute ale comunicării eficiente. Cât de importante sunt toate acestea?

Ei bine, gândește-te că un mesaj bine formulat poate să mobilizeze oamenii către atingerea obiectivelor, îi poate inspira, poate să remedieze o situație dificilă sau chiar conflictuală. La celălalt pol, o comunicare deficitară poate agrava o situație, îi poate induce în eroare pe ceilalți sau, în situațiile grave, îi poate determina să-și piardă încrederea.

Tocmai pentru că un lider de succes înțelege importanța colosală a comunicării, își perfecționează abilitățile în acest sens. Îți recomandăm să citești articolul Tehnici de comunicare eficientă, pe care să le pui în aplicare pentru a înțelege mai bine ce presupune comunicarea eficientă și pentru a descoperi cum poți comunica (mai) bine.

Ascultare activă

Să asculți activ înseamnă să acorzi atenție feedbackului venit din partea celorlalți, inclusiv feedbackului constructiv (căci un lider de succes acceptă și un feedback ce poate părea, inițial, mai puțin confortabil), înseamnă și să rămâi prezent(ă) pe tot parcursul conversațiilor, chiar dacă acestea pot deveni uneori dificile, înseamnă să înțelegi punctul de vedere al celuilalt – și nu, nu este musai să fii de acord de fiecare dată cu el.

Gândește-te, pe de altă parte, că ascultându-l pe celălalt până la capăt, poți descoperi o informație valoroasă, care te ajută să crești din punct de vedere personal și/sau profesional. Ai oportunitatea de a descoperi o idee la care, poate, tu nu te-ai gândit până acum și pe care, dacă ați pune-o împreună în practică, v-ar ajuta pe amândoi să evoluați.

Să fii un bun ascultător implică exercițiu constant – și adevărul este că nu e întotdeauna simplu să-l asculți pe celălalt, mai ales atunci când ești în dezacord cu el. Din fericire, însă, te poți antrena pentru a deveni un ascultător perseverent.

Stimă de sine sănătoasă

Stima de sine sănătoasă înseamnă o bună autocunoaștere, evaluarea realistă a propriei persoane și, implicit, acceptarea limitelor, vulnerabilităților, slăbiciunilor. Astfel, un lider de succes este conștient de propriile calități și limite, de propriile nevoi, se consideră egal cu cei din jur, pentru că înțelege că poate avea o mulțime de lucruri valoroase de învățat de la cei pe care-i coordonează, la fel cum poate fi inspirat de cei care au mai multă experiență decât el.

De altfel, privește exemplele celor din jur ca pe o sursă de inspirație și de motivație, și nicidecum nu se compară, tot timpul în detrimentul său, cu aceștia. Este conștient de faptul că obiceiul de a se compara cu ceilalți îl poate afecta pe termen lung.

Sigur, asta nu înseamnă că un lider de succes nu are și zile în care are un nivel mai scăzut al stimei de sine. Și el are momente în care ajunge să se compare cu ceilalți. Și el poate avea perioade în care se judecă pentru propriile greșeli.

În astfel de momente sau perioade, realizează însă că autocompasiunea și reconsolidarea stimei de sine sănătoase sunt cele care îl pot ajuta să fie în echilibru cu sine și să lucreze în continuare pentru atingerea obiectivelor propuse.

 

Raportare sănătoasă la eșec

Un lider de succes greșește. Un lider de succes are și eșecuri. Să crezi că un lider bun este perfect se poate transforma într-o perspectivă toxică. Amintește-ți că liderii, înainte de orice altceva, sunt oameni. Faptul că greșesc uneori sau că trec prin unele eșecuri nu-i face mai puțin valoroși. Ei își privesc, însă, greșelile și eșecurile ca pe oportunități de dezvoltare, de creștere, de evoluție. Ca pe o parte normală a călătoriei către succes.

Iată, așadar, ce înseamnă să ai o perspectivă sănătoasă asupra eșecului: să nu-l consideri indezirabil, să nu-l consideri capătul drumului, ci o etapă care te ajută să te descoperi și să înțelegi ce și cum poți îmbunătăți, ca să fii și mai aproape de obiectivul stabilit. 

Îți recomandăm două dintre articolele noastre despre eșec: 26 de citate care s-ar putea să-ți schimbe perspectiva asupra eșecului și Cum să gestionăm eșecul într-un mod sănătos din punct de vedere emoțional

Atitudine optimistă

Atitudine optimistă și echilibrată, am mai adăuga noi: căci optimismul sănătos nu înseamnă să negi existența jumătății goale a paharului sau să pretinzi că paharul este arhiplin. Astfel de credințe sunt specifice, de fapt, pozitivității toxice care, pe termen lung, te poate dezechilibra din multe puncte de vedere.

În schimb, optimismul sănătos înseamnă să-ți concentrezi atenția asupra lucrurilor bune, să contraargumentezi gândurile care încearcă să te saboteze, să simți recunoștință pentru ceea ce ești și pentru lucrurile faine pe care ai reușit să le realizezi (de pildă, ți-ai format o echipă care crede foarte mult în obiectivele companiei). Am detaliat toate aceste lucruri în articolul dedicat exercițiilor de antrenare a optimismului, exerciții pe care te încurajăm să le încerci și tu.

Atitudine orientată spre rezolvarea problemelor

Liderii de succes nu sunt feriți de probleme – nicidecum. În schimb, în loc să se blocheze în ele, caută soluții pentru a le rezolva. Totodată, sunt deschiși în a accepta propuneri venite din partea celorlalți: pentru că și-au format o echipă bine închegată, cu valori comune și cu o viziune de ansamblu comună, dispusă să-i susțină și atunci când vine vorba despre găsirea celor mai bune soluții.

Motivație lăuntrică puternică

Sau, altfel spus, găsirea propriului „de ce”, dacă ar fi să facem referire la cartea lui Simon Sinek, tradusă în limba română astfel: Începe cu de ce. Cum ne inspiră marii lideri astfel încât să trecem la acțiune, carte pe care ți-o recomandăm.

Am explicat aici ce este motivația și care sunt principalele diferențe între motivația intrinsecă (lăuntrică) și motivația extrinsecă. Aceasta din urmă ar putea fi reprezentată de ocuparea unei poziții superioare pe piață, atingerea unei anumite cifre de afaceri, construirea reputației etc.

Sigur, și astfel de obiective sunt importante, însă, nesusținute de o motivație intrinsecă puternică (așa cum ar fi pasiunea pentru domeniul în care activezi), nu sunt neapărat suficiente.

Motivația lăuntrică este cea sustenabilă, cea care te ajută să depășești mai ușor provocările și eșecurile, pentru că îți reamintește de ce ai ales această cale, de ce ai pornit la drum, de ce vrei, până la urmă, să fii lider. 

Autodisciplină

A fi un lider de succes implică multă autodisciplină: de la planificarea zilnică a întâlnirilor și sarcinilor de lucru, până la găsirea echilibrului între viața personală și cea profesională. Astfel de lucruri te ajută să eviți stresul, burnoutul, să îți faci timp și pentru tine, pentru cei dragi, și, foarte important, să nu ajungi în punctul în care ajungi să crezi că ești doar ceea ce faci.

Activitatea ta este foarte importantă pentru tine, ai un vis în care crezi și pentru care lupți – este îmbucurător, te motivează astfel de lucruri. În schimb, este esențial să înțelegi că ești mai mult decât ceea ce faci și că identificarea exclusivă cu activitatea ta te poate aduce în pragul suprasolicitării.

Dorința de a învăța și de a evolua

Un lider de succes este o persoană care învață permanent. Fiecare discuție purtată, fiecare carte citită, fiecare articol descoperit, fiecare idee auzită se transformă, pentru el, într-o oportunitate de învățare, de dezvoltare personală și profesională. Sigur, acest lucru nu înseamnă că trebuie să fie non-stop într-un proces de învățare, în care se teme să nu rateze vreun workshop, vreun curs nou apărut, vreo conferință organizată.

După cum am evidențiat mai sus, este necesar să găsești echilibrul între viața personală și cea profesională și să nu ajungi să te identifici exclusiv cu rolul tău de lider, cu poziția pe care o ocupi într-o companie, cu afacerea ta.

Ce vrem să spunem, însă, este că tot timpul poate fi ceva de învățat, de descoperit, de redescoperit, de privit dintr-o nouă perspectivă. Rămâi cu ochii deschiși, ascultă bine ce au de spus cei din jur, căci nu se știe ce lucruri valoroase poți afla. Evită să gândești că „le-ai descoperit pe toate, le știi pe toate, nu mai ai ce să înveți”. Fiecare zi îți oferă o oportunitate de a te cunoaște mai bine și de a afla lucruri noi, unele dintre ele pur și simplu surprinzătoare. De pildă, s-ar putea să citești o carte sau să întâlnești, la un moment dat, o persoană care să te facă să privești lucrurile dintr-o perspectivă inedită, care să te ajute să evoluezi.

Dorința de a-i învăța și, mai mult, de a-i inspira pe ceilalți

Un lider de succes este deschis să-și împărtășească ideile și descoperirile cu ceilalți, inclusiv cu cei pe care-i coordonează. Faptul că vrea să-i susțină pe ceilalți în propriul proces de formare este, până la urmă, modul prin care reușește să-și construiască o echipă valoroasă, o echipă din care nu lipsesc încrederea reciprocă și valorile comune.

La rândul lor, oamenii ajutați se simt astfel mai motivați și au încredere că se pot baza pe cel care este dispus să le fie alături, să-i învețe ceva nou, să-și descopere și valorifice potențialul, să-i trateze „de la egal la egal”, cu empatie.

Gând de final

A fi un lider de succes implică responsabilitate, autodisciplină, inteligență emoțională dezvoltată, stimă de sine sănătoasă, o perspectivă optimistă asupra vieții, o motivație lăuntrică fantastică, pasiune, atenție la cei din jur, acceptarea feedbackului constructiv, dorința de învățare și dorința de a-i învăța pe ceilalți și, nu în ultimul rând, autenticitate.

Mai mult, un lider de succes se formează continuu. Sigur, contează să ai anumite calități și abilități care te ajută să gestionezi mai ușor unele situații și provocări, însă mai important este să ai disponibilitatea de a le șlefui și de a deveni cea mai bună versiune a ta.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *